vrijdag 30 mei 2014

Verhaaltje voorlezen? Scheikunde graag!


Het leuke van voorlezen vond ik altijd dat zoonlief er zo blij van werd. Inmiddels weet ik dat voorlezen leuk blijft, ook nu zoonlief groot is. Het gaat nu bij mij thuis niet meer om een kort verhaaltje voor het slapen gaan, maar over ingewikkelde ‘materie’. Het effect is wel gelijk gebleven, na het voorlezen is zoonlief blij.

Dyslexie werkt overal in door omdat het technisch lezen zoveel aandacht vraagt, dus ook bij het leren voor toetsen. Dat betekent dat je tijdens het lezen van teksten je hersens op twee manieren in moet zetten. Met zoveel mogelijk aandacht bij de inhoud van de tekst en met een zo klein mogelijk gedeelte van je aandacht bij de letters van diezelfde tekst.

Vaak gaat het dan -gelukkig- wel goed, en lukt het om de leerstof te begrijpen en op te nemen. Soms lukt dat niet zo goed, bijvoorbeeld bij scheikunde. Omdat scheikunde allerlei woorden bevat die zowel lang zijn als die je niet dagelijks gebruikt, wordt een groot beroep gedaan op het ‘lettergeheugen’. Dit terwijl scheikunde zo'n vak is dat de nodige aandacht vraagt om het te kunnen doorgronden. Maar door de specifieke scheikunde-woorden, ging de volle aandacht naar het lezen van die woorden. Dus na drie of vier keer herlezen van de stof haakte zoonlief af, hij begreep er echt hélémáál niets van.

Omdat dat niet zo goed is voor het resultaat (lees een laag cijfer bij de toets) vroeg hij of ik hem wilde helpen. Natuurlijk. Op mijn vraag hoe ik hem het beste kon helpen, reageerde hij met “voorlezen”.
Goed, daar ga ik dan. Ik lees allerlei zinnen voor met woorden en lettercombinaties waar ik geen touw aan vast kan knopen. En zoonlief zit te hummen. Na een of twee paragrafen check ik maar even: "ik snap niks van wat ik nu zit voor te lezen, maar jij snapt het wel, toch?" Instemmend gehum. En zo gaan we verder, tot het eind van het hoofdstuk. Dan veert hij enthousiast op. "Oooo, het is eigenlijk heel simpel, het zit zo en zo", en hij vraagt zich af wat hij er eerst nou zo moeilijk aan vond.

Het is misschien een beetje anders dan de verhaaltjes die ik vroeger voorlas, maar het effect is zeker zo leuk. Dus, kom maar op, ik lees wel voor. Ook scheikunde!

Geen opmerkingen: