'Wat snap
je niet bij deze som?' is de vraag die juf stelde toen zoonlief wat langer
moest nadenken bij het rekenen, 'dan leg ik het je nog een keer uit'. Het
antwoord was verrassend: 'hoe je het opschrijft'.
Een op het eerste gezicht niet zo heel moeilijke som, kan een dyslect voor grote raadsels plaatsen.
9+9=
Begin daar maar eens aan.
Eerst maar eens overschrijven.
Dan de knellende vraag, is het de zes of is het de negen? Wat is ook al weer het verschil? O ja, met het steeltje naar boven is de zes, dus dit is de negen.
Dan is de som dus negen plus negen. Ha, dat is een makkie, ik weet het antwoord: achttien.
En dan schrijf je dat op...
Na vaak een rode streep erbij, weet je dat je nu ook nog even goed moet nadenken. Want nu zijn er twee mogelijkheden. 18 en 81. En er was iets mee... Het klinkt als acht - tien, dus dan schrijf je tien - acht. Toch?
Zo nam het 'rekenen' toch wel wat tijd in beslag, en leverde veel rode strepen op. Zodat de juf hem toch maar vroeg wat hij bij het rekenen nog lastig vond omdat het niet zo vlotjes ging en omdat hij zoveel fouten maakte.
Waarna, tot grote woede van mijn zoon, een hele uitleg volgde over tientallen en eenheden. Tot in alle frustratie duidelijk werd dat dit helemaal niet de juiste conclusie was, dat het daar helemaal niet om ging. Tijdens het oplossen van de som had zoonlief veel tijd nodig gehad om de volgende stappen te doorlopen:
6
9+9=
9+9= 81
9+9= 18
Hoewel de som 'een makkie' was, maakte het ontcijferen van de getallen rekenen ingewikkeld.
Een op het eerste gezicht niet zo heel moeilijke som, kan een dyslect voor grote raadsels plaatsen.
9+9=
Begin daar maar eens aan.
Eerst maar eens overschrijven.
Dan de knellende vraag, is het de zes of is het de negen? Wat is ook al weer het verschil? O ja, met het steeltje naar boven is de zes, dus dit is de negen.
Dan is de som dus negen plus negen. Ha, dat is een makkie, ik weet het antwoord: achttien.
En dan schrijf je dat op...
Na vaak een rode streep erbij, weet je dat je nu ook nog even goed moet nadenken. Want nu zijn er twee mogelijkheden. 18 en 81. En er was iets mee... Het klinkt als acht - tien, dus dan schrijf je tien - acht. Toch?
Zo nam het 'rekenen' toch wel wat tijd in beslag, en leverde veel rode strepen op. Zodat de juf hem toch maar vroeg wat hij bij het rekenen nog lastig vond omdat het niet zo vlotjes ging en omdat hij zoveel fouten maakte.
Waarna, tot grote woede van mijn zoon, een hele uitleg volgde over tientallen en eenheden. Tot in alle frustratie duidelijk werd dat dit helemaal niet de juiste conclusie was, dat het daar helemaal niet om ging. Tijdens het oplossen van de som had zoonlief veel tijd nodig gehad om de volgende stappen te doorlopen:
6
9+9=
9+9= 81
9+9= 18
Hoewel de som 'een makkie' was, maakte het ontcijferen van de getallen rekenen ingewikkeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten