vrijdag 6 juni 2014

Dyslexie en wiskunde


Een tijdje terug waren we op bezoek bij vrienden waarvan de dochter net haar dyslexieverklaring had ontvangen. Problemen had ze al veel langer, maar nu was het eindelijk onderkend. Dáárom had ze vaak te weinig tijd om haar antwoorden op papier te zetten en lukte het haar door tijdnood niet om hoge cijfers te halen. Bij alle talige vakken begreep ze het wel. Maar wat ze maar onduidelijk vond, was waarom ze ook bij wiskunde zo wisselend scoorde.

Ik vertelde haar dat ik daar met zoonlief ook aan het begin van de middelbare school tegenaan gelopen was. En dat we uitvoerig sommen hebben geoefend. Sommen die hij prima wist op te lossen, zolang we het mondeling deden en hij mij vertelde wat je moest doen. Hij vertelde en ik schreef, en we losten de ene na de andere som op. Totdat hij er weer zelf mee aan de slag ging. Op het moment dat hij het aan het papier toevertrouwde, kwam er altijd wat anders uit dan in het antwoordenboek stond.

We zijn toen begonnen met het samen oplossen van de sommen en het gelijktijdig opschrijven van elke volgende stap. En daar kwam de aap uit de mouw. Hij zei het goed, maar bij het opschrijven kwam niet altijd op papier te staan wat hij bedoelde. Het keerteken slordig geschreven, werd bij de volgende stap een plus. De drie-x-kwadraat, werd de volgende regel een twee-x-tot-de-derde.

Bij sommen heb je een 'willekeurig' aantal opvolgende getallen, letters, plussen en minnen, die geen houvast geven aan elkaar, zoals een zin dat aan woorden geeft. En omdat je de som aan het oplossen bent, verandert het willekeurige rijtje ook nog bij elke stap, en dan sluipt zo'n foutje er makkelijk in.

Als je merkt dat de som fout loopt, is het vervolgens een hele klus om te ontdekken waar het mis is gegaan als het om dit soort schrijffouten gaat. Om daar verandering in aan te brengen, hebben we een controlemoment ingebouwd. Na elke stap die zoonlief had opgeschreven, werd de pen verwisseld voor een kleurpotlood waarmee hij de plussen blauw maakte, de minnen rood, het is-teken groen en het kwadraat geel. Hiermee werd ineens direct zichtbaar of het ook zo op papier gekomen was als het de bedoeling was, waarna ook op papier de sommen goed gingen.

Het meisje was helemaal blij en heeft kleurpotloden in haar etui gestopt.

Geen opmerkingen: