Het leuke van dyslexie is dat op het moment dat
je denkt de meeste ongemakken overwonnen te hebben, je erachter komt dat het
niet zo is. Zo zijn er hele simpele (wie bepaalt dat
eigenlijk?) rijtjes die iedereen kent. Bijvoorbeeld de maanden van het jaar.
Het automatiseren kostte wat moeite maar uiteindelijk weet ook zoonlief ze in
de goede volgorde op te noemen, en komt hij, meetellend op zijn vingers, in één
keer op twaalf maanden uit. Gelukkig, geen vergeten.
Dat is het moment dat ik dan graag even wil
testen hoe goed het verankerd is, en hoe soepel hij erdoorheen weet te komen.
Dus vraag ik welke maand op december volgt. ‘Leuke vraag hoor, mam’, antwoordt
hij nadat hij in gedachten het hele rijtje heeft opgezegd en erachter komt dat
december de laatste maand van het jaar is. Die vraag was dan weer bedoeld om te
kijken of het al lukt met een kort aanloopje de volgorde op te pakken, zonder
altijd bij het begin te moeten beginnen. Nog even niet dus.
En dan komt het. Dan blijkt dat het rijtje dat
zoonlief eindelijk onder de knie heeft, ook op een andere manier moet worden
geleerd. Dus leert hij eerst dat de dagen uit de week bestaan uit maandag,
dinsdag, woensdag, om vervolgens te moeten leren dat het Monday, Tuesday is. Of
lundi, mardi, of Montag … Zo blijven de “simpele rijtjes” steeds terugkeren in
onze oefeningen.
We hadden erg veel plezier toen zoonlief
laatst thuiskwam met het volgende rijtje dat hij nu weer anders moet leren. Dit
keer is het “het rijtje der rijtjes” als het gaat om zijn dyslexie, het is het
alfabet. Is hij eindelijk zover dat hij de zesentwintig letters in een redelijk
tempo in de goede volgorde kan opzeggen, moet het nu anders en telt hij weer op
zijn vingers: Alpha Bravo Charlie… En zo beginnen we steeds weer van voor
af aan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten