Klokkijken is ook iets dat je moet automatiseren
en zoveel tijd en frustratie kost, dat het de inspanning niet waard lijkt te
zijn. Zeker omdat op het moment dat dit op school geleerd wordt, de klok
nergens voor nodig is. Op de basisschool volstaat het -als je er al zelf
op moet letten- om te onthouden hoe de wijzers staan als je weg moet omdat je
elke dag op dezelfde tijd in de klas wordt verwacht. Heerlijk
overzichtelijk.
Aan het begin van de middelbare school kwam
zoonlief er achter dat de klok toch handig is. Dan beginnen de lesdagen
niet allemaal tijdens het eerste uur en moet hij ineens ook weten hoe laat hij
de deur uit moet als hij het eerste uur mag uitslapen.
De eerste weken van de middelbare school was dat
een gepuzzel voor de klok. Hoe laat begint het eerste uur ook al weer. Hoe
lang duurt het eerste uur, want het heet wel 'uur', maar het is in het echt
korter. Hoe laat moet je dan op school zijn, en hoe laat moet je dan de deur
uit. En hoe zit het dan als een docent ziek is en je nog een uur later wordt
verwacht? Hoe onthoud je hoe laat elk lesuur begint en hoe weet je dan hoe laat
je de deur uit moet om het op tijd te halen?
Zoonlief heeft hier wat op gevonden. De eerste weken
leerde hem dat hij een half uur nodig heeft om de deur uit te gaan, naar school
te fietsen en via zijn kluisje te gaan zitten in de klas. Hij weet ook hoe dat
er visueel uit ziet, namelijk een halve cirkel. Ook weet hij hoe het lesuur er
op de cirkel uitziet. En daarna is het eenvoudig. Hij kijkt naar de klok en
'tekent' met zijn vinger de bijna-cirkel van het eerste lesuur voor zich in de
lucht. Dan de bijna-cirkel van het tweede lesuur, tot hij alle vrije uren (en
pauzes) heeft gehad. En dan draait hij met zijn vinger zijn halve cirkel reistijd
weer terug. Zo zie ik hem af en toe voor de klok staan draaien met zijn vinger
in de lucht en zit hij altijd precies op tijd in de klas.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten