Groot was zijn teleurstelling toen bleek dat
muziekles met eenvoudige stukjes begon, en dat thuis raken in het notenschrift
en het leren lezen van noten een belangrijke start was. Bijna elke les draaide
het meer om het herkennen van de noten dan om het maken van mooie muziek. Maar
met die prachtige muziekstukken in het vooruitzicht, zette hij zich ijverig in
om zo snel mogelijk onder de knie te krijgen welke noot bij welke pianotoets
hoorde en andersom. Uren en dagen hebben we geoefend met kaartjes met aan de
voorkant de noot op de notenbalk en op de achterkant de bijbehorende letter.
Voor ogen houdend dat hij 'even' door het zure appeltje heen moest bijten,
hield hij vol en uiteindelijk kon hij de eenvoudige muziekstukjes uit zijn
lesboek op de piano spelen, door de bladmuziek te lezen.
Zijn pianojuf was erg
tevreden alleen zoonlief nog niet. Het leek nog niets op wat zijn oma speelde
en hij wilde kunnen. Dus die stukken werden er bij gezocht. Omdat zoonlief
zo goed geoefend had met de kaartjes, de noten en de toetsen op de piano,
speelde hij redelijk snel de muziek van het blad. Dat klonk best aardig, zo de
eerste keer een onbekend stuk. In de lessen daarna bleef hij bij 'best aardig'
steken; hij boekte weinig vooruitgang en de pianojuf vond dat hij wel beter
zijn best moest doen en vroeg zich hardop een beetje
mopperend af of hij wel geoefend had. Ze drong aan op meer oefenen, om sneller
te lezen, sneller de toetsen te vinden en beter te leren doorspelen. Hij moest
het automatiseren en zeker elke dag even spelen, want alleen dan kon hij het in
zijn vingers krijgen, waarna hij het met dynamiek kon gaan spelen en het ook
als muziek zou gaan klinken.
En daar was de dyslexie wéér: geoefend had
zoonlief zeker, hij speelde en oefende elke dag. Alleen dat automatiseren hè,
dat kost veel, heel veel extra tijd, en vraagt om veel, heel veel geduld en
begrip van de juf (en van zijn huisgenoten). Maar als hij het daarna in zijn
vingers heeft, klinkt het als muziek in onze oren, en zit oma graag naast hem
als hij piano speelt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten